Antistres

Máte pocit, že nikto nechápe, koľko stresu zažívate v škole? Možno vám povedia, že nemusíte splácať hypotéku, starať sa o rodinu ani pracovať u večne nespokojného zamestnávateľa (i keď niektorí z nás už áno). Avšak verte, že je tu niekto, kto vám rozumie. Už len cesta do školy a zo školy môže spôsobovať stres. Najmä, ak cestujete vlakom. V horšom prípade tým smradľavým starým so sedačkami s „pamäťovou“ koženkou, ktorá nechá odtlačky vášho zadku na mieste činu na ďalšie dve-tri minúty. Ak cestujete autobusom, v ranných hodinách určite posilníte rôzne svaly, športu zdar!

 

V samotnej budove školy sa môžeme stretnúť s niekoľkými nepríjemnými vecami: od nedoplneného toaletného papiera, počnúc niečím, ako je ofŕkanie sa vodou a des v zrkadle, cez zabudnutie si desiaty, rezervy na obed a rýchleho úteku na toaletu po vypití kávy až po vypísanie pera (o tom som písala nedávno), obsadené tulivaky a mikrospánky. Menej často nás už v tomto veku vystresujú písomky, testy, odpovede, prehnané očakávania učiteľov a rodičov, šikana či sexuálne obťažovanie žmurkajúcich zúfalcov. Či už ste vystresovaní zo spomenutých prípadov, alebo ide o niečo celkom iné (napríklad z blikajúcej žiarivky v triede), ponúkam vám 5 tipov, ako bojovať s týmto nepriateľom a prežiť školské obdobie bez výrazných vrások a zlomených nechtov. Nech sa páči!

1. ROZPOZNAJTE KONKRÉTNE PRÍČINY: Jedno múdre staré príslovie hovorí, že rozumný je ten, kto sa ide skryť, keď uvidí blížiace sa nešťastie. Svojim stresujúcim situáciám sa teda musíte statočne vyhnúť už vo chvíli, keď uvidíte možnosť ich príchodu do vašej osobnej zóny. To však môžete spozorovať len vtedy, keď sa naučíte rozpoznávať, čo vám stresy prináša.

2. PRIPRAVTE SA: Áno, na každú ťažkú situáciu sa musíte pripraviť dostatočne, aby ste ju úspešne zvládli. Nech už vaša príprava spočíva v čomkoľvek, musí byť osobná, pretože len vy sa najlepšie poznáte. Ak potom máte v rukáve niekoľko reakcií na stresujúce akcie, váš deň sa stáva lepším.

3. NIČ NEODKLADAJTE NA POTOM: Potom a neskôr sú slovíčka, ktoré nás vedia ešte viac vystresovať. Len máločo vyriešite tým, že to odložíte na neskôr (známe klišé s budíkom :-)). Situácia sa skôr zhorší, a tak si spôsobíte ešte viac stresu.

4. POŽIADAJTE O POMOC: Ak stres nezvládate a viete, že si schladiť hlavu sami nedokážete, nehanbite sa osloviť kamaráta, kohokoľvek. Myslím, že každý má svojho parťáka, na ktorého môže raz za čas zvaliť celé svoje ťažiace bremeno. Napriek tomu, asi všetci poznáte ľudí, ktorí si svoj stres nikdy nepriznajú, pretože ich imidžom je večne dobrá nálada.

5. POTEŠTE SA: Nie je nič príjemnejšie, ako keď si môžete urobiť malú radosť kávou, kvetmi, objatím stromu, malým zdriemnutím si, napísaním zaľúbenej smsky... Urobte hocičo, čo vám robí radosť. Nezabudnite, že obľúbená pieseň vždy poteší. Poteší, aj keď dôjde toaletný papier, keď dostanete na obed rezervu a aj keď nestihnete ranný doubleshot.

 

Uvediem príklad: stresuje ma predstava, že sa počas vyučovania nebudem môcť najesť a bude mi až tak zle, že umriem. Ak si uvedomím, že príčinou môjho stresu je strach z hladu, vezmem si so sebou viac jedla a zabezpečím sa antistresovou desiatou, obedom, medziobedom, čokoládou a podobne. Ako hovorí Juraj Rusnák (chápavý, súcitný učiteľ): „Najedený študent je spokojný študent,“ a teda aj sústredenejší študent. Preto jedenie nikdy neodkladám na neskôr. Ak sa mi jedlo minie, požiadam o pomoc svoju kamošku, pretože tá dobre vie, že čo hneď nezje, zjem ja. Na záver si doprajem kávu, nazbieram si fialky, napíšem vyznanie lásky na niekoľko znakov, v hlave mi zahrá moja obľúbená kapela a medzitým dostanem mikrospánok.

 

Simona Lazorová

Zdieľaj článok:

Autor článku:

Unipo Press

Komentáre

K tomuto článku neexistujú žiadne komentáre