O čineloch, strese a hlavobôli

Určite ste bolesť hlavy už zažili, respektíve zažívate aj niekoľkokrát do týždňa. Tupá, pulzujúca, niekedy pripomínajúca klepanie rezňov tĺčikom na mäso. Lenže v tomto prípade nepripravujete rezne na nedeľný obed, samozrejme (aj keď, ani to sa nevylučuje). Pravdepodobne stresujete, nezdravo jete alebo zle spíte. Alebo ste si len dali „rande naslepo“ s automatom na cestovné lístky, nízkym stropom či stĺpom. No dobrá správa je, že s bolesťou hlavy sa dá účinne bojovať. A my vám radi prezradíme 7 (statočných) rád, ako s ňou poriadne zatočiť.

Bolesť hlavy vzniká pri zníženom prekrvení mozgu. To vyvolá rozšírenie ciev, ktoré doň privádzajú krv. Príčinou vzniku bolesti hlavy môže byť najmä to, že ste boli dlhodobo vystavení stresu alebo užívate veľa liekov proti bolesti hlavy. Áno, adrenalín na skúškach dokáže študenta poriadne vyžmýkať, ale ak svoju hlavu klamete častým užívaním liekov a neriešite hlavné príčiny bolesti, práve takto vám odkazuje, že vám na to len tak ľahko nenaletí. Nie je predsa naivná, takže farmaceutické „sladké rečičky“ na príbalovom letáku od tabletiek na ňu časom prestanú zaberať.

Medzi ďalšie príčiny vzniku bolesti hlavy patrí aj zlé držanie tela, silné osvetlenie, výrazné parfumy, cigaretový dym, prudké zmeny počasia či tlaku, znížená hladina cukru v krvi, ale aj niektoré jedlá a nápoje, ako napr. syr, čokoláda, alkohol alebo káva. Ešte stále sa čudujete rodičom, keď vás stále napomínajú, aby ste sa nehrbili, šetrili elektrinou, nefajčili a jedli normálne jedlo? Tak, ak vás často bolí hlava, už sa čudovať nemusíte.

 

Teraz ste si pravdepodobne povedali, že to vôbec nie je fér. Bolesť hlavy predsa spôsobujú potraviny, ktoré jete najčastejšie. A teda, ako sa ich nevzdať a zároveň dbať o to, aby telu nespôsobili viac problémov ako úžitku? Jasné, nevyjete predsa všetky syrové rolády zo švédskych stolov na párty. Ani nevypijete celú čokoládovú fontánu na svadbe najlepšej kamarátky, nehovoriac o „kávomate“ na univerzitnej chodbe či bare v meste. Stále platí staré známe (ale fakt účinné): Všetko s mierou.

Jednoduché a účinné spôsoby, ako prekonať bolesť hlavy, sme sa vybrali hľadať aj medzi vás, študentov. Študent Dušan má overený spôsob, ako bolesť hlavy jednoducho prekonať: „Väčšinou si idem zabehať. Pomáha mi to nielen vyčistiť hlavu, ale aj udržať si kondičku.“

Opýtali sme sa aj jednej z redaktoriek našej Uniposkrine, Romany, ktorá jednoznačne vyhlásila: „Keď ma bolí hlava, najem sa. S prázdnym žalúdkom sa predsa aj ťažšie premýšľa a človek nemá dosť energie.“

Študent Jakub zas odporúča spánok: „Ja si vždy, keď ma začne bolieť hlava, nachvíľu pospím a to mi veľmi pomáha.“ 

 

Za pokus však stojí aj niektorý z našich šikovných trikov:

      1. Reklamy na aviváže majú niečo do seba. – Nemám na mysli to, že vykúpite celú drogériu a trikrát do týždňa budete meniť posteľnú bielizeň. Príjemná vôňa, nech je už v akejkoľvek podobe, vás upokojí a dokonca môže účinne potláčať bolesť hlavy, a to nemusí byť hneď v aviváži a čerstvo vypranej bielizni. Ak stále úspešne ignorujete jarné upratovanie, skvelou náhradou je aj vonná sviečka či telový krém. Pomôcť dokáže aj vôňa čerstvej mäty piepornej. Ak nemáte čerstvú, privoňajte k sušenej alebo sa zhlboka nadýchnite nad hrnčekom mätového čaju. Podobne upokojí aj vôňa zeleného jablka. Vyhnite sa však silným a prenikavým vôňam. Tie môžu byť účinnou zbraňou hromadného omdlievania. Len si v mysli vybavte plnú halu ľudí, ktorí na seba vyliali polovice flakónov kolínskych z čias socializmu, a zaraz budete vedieť prečo.

      2. Asketický spôsob života načas vynechajte. – Ak ste hladní alebo smädní, bolesť hlavy sa dostaví takmer okamžite. Nikdy nečakajte až do momentu, kým vám začne škvŕkať v bruchu a činely v hlave chytia rytmus. Namiesto koncertu orchestra vo vašom tele si strážte prísun jedla 5-krát denne, ale najmä pite dostatok (nealkoholických) tekutín. Najvhodnejšou je čistá voda alebo rôzne bylinkové čaje, o ktorých sa šírili dobré chýry už v ľudových rozprávkach, a to nielen v kuloároch múdrych babičiek. :-)

      3. Vyvetrajte sa. – Choďte sa medzi hodinami prejsť na čerstvý vzduch. Zhlboka dýchajte a „vypnite“ mozog. Prečistíte si tak nielen hlavu, ale aj pľúca a budete mať viac energie.

 

      4. Telesná? Nemám čas. – Tak sa po prebudení aspoň poriadne ponaťahujte. Vstaňte z postele, vystrite sa a rukami sa pomaly naťahujte k plafónu, ako by ste sa ho chceli dotknúť. Chodidlami pri tom však nepohybujte, tie musia zostať pevne na zemi. Ak vás bolesť hlavy prepadne nečakane, na miesto medzi obočím priložte palec a ukazovák. Prostredníkom sa dotknite začiatku vlasovej časti, ako keby ste si chceli zmerať výšku čela. Ak už máte takto nastavené prsty, palcom zopárkrát zatlačte. Uvoľňujúco pôsobí aj masáž spánkov či temena hlavy. Ak ste po celom dni totálne leniví na akékoľvek vyvíjanie úsilia, dajte si aspoň studený obklad na čelo.

      5. Vypnite žrútov elektriny. – Ak máte unavené oči z písania seminárok na počítači alebo z posielania správ zo smartfónu, vypnite ich alebo odložte tak, aby ste na ne nevideli. Zhasnite svetlo, v miestnosti nesmie blikať ani jediný displej. V takejto tmavej izbe si potom pohodlne ľahnite, zavrite oči a niekoľkokrát ich silno zažmúrte. Po zažmúrení nechajte oči na pár sekúnd zatvorené a znova opakujte. Keď skončíte, zostaňte ležať a len tak relaxujte. Môžete si do ticha pustiť aj jemnú hudbu, ktorá vám pomôže sa uvoľniť a oddychovať.

      6. Život je sladký aj bez cukru. – Ľudia, ktorí jedia príliš veľa cukru, trpia bolesťami hlavy častejšie. Celkom logicky, veď ich telo je na pravidelný prísun cukru už príliš zvyknuté a ak ho nedostane, začne byť hysterické. Je to skoro to isté, ako ponúknuť človeka s nadváhou obrovským šľahačkovým pohárom deň po tom, čo sa dal na chudnutie. Ak ste teda doteraz riešili bolesť hlavy poriadne sladkou kávou či 300-gramovou tabuľkou čokolády, jediný, kto pritom skákal od radosti, bola akurát tak pani predavačka v samoobsluhe. Sladkosti občas nahraďte šalátom z čerstvého ovocia. Podľa babských receptov vraj pomáha aj tzv. citrónová káva – do kávy si vytlačíte šťavu z polovice menšieho citróna a vypijete. S citrónovou kávou skúsenosti nemám, ale u mňa fungovala 1 zarovnaná čajová lyžička škorice, ktorú som rozmiešala v pohári horúceho mlieka. Pomohla mi nielen lepšie spať, ale aj prekonať bolesť hlavy počas nádchy.

      7. Levanduľa nie je len fotogenická. – Táto aromatická rastlina má veľký význam nielen pri bolestiach hlavy, ale aj pri problémoch so zaspávaním či pri vyčerpanosti zo stresu. Pri bolesti hlavy treba do misy nasypať pár lyžičiek sušenej levandule a zaliať vriacou vodou. Potom sa nad horúcim odvarom pár minút naparovať a zhlboka dýchať. Ak nemáte čas na naparovanie (čo chápeme), vyskúšajte levanduľový olej. Postačí pár kvapiek, ktorými si nachvíľu premasírujete spánky. Dobrým pomocníkom je aj levanduľový, harmančekový a medovkový čaj.

 

Bolesť hlavy je jednou z najotravnejších bolestí. Môže vás paralyzovať aj na niekoľko hodín, nedokážete sa na nič sústrediť a pripadáte si ako na príliš rýchlom a gýčovom kolotoči. Nepodceňujte častú ani príliš intenzívnu bolesť hlavy. Ak vás hlava rozbolela až tak, že žiadne babské recepty nezaberajú, treba siahnuť aj po klasickom lieku proti bolesti. Akútna bolesť hlavy by totiž mohla spôsobiť aj chvíľkovú nevoľnosť a v krajnom prípade aj stratu vedomia. To už je však potrebné vyhľadať lekára a nechať si urobiť potrebné vyšetrenia.

 

Lenka Novotná

Zdieľaj článok:

Autor článku:

Unipo Press

Komentáre

K tomuto článku neexistujú žiadne komentáre