Vintáž, vintidž, vintage

Dnešná móda sa rada „odieva“ do včerajšej. Možno nevie, čo na seba, keď je taká uponáhľaná (alebo sa len príliš nespotila). Zastaví sa vtedy, keď ponúka nadčasové basic tričká alebo ponožky. Nevieme povedať, čo nám móda ešte len prinesie. Zajtrajšie novinky zo sveta má na starosti Gary Hobson so svojou mačkou-novinárkou, ja vám sprostredkujem tie včerajšie v podaní vintage štýlu. O tomto trende počúvame už tak často, že pomaly nevieme, či je retro vintage, či je vintage hipster, či je rock punkom alebo punkrockom. Pokiaľ všetko „retro“ považujeme skôr za staromódne, slovíčku „vintage“ pripisujeme titul IN. Ďalším zásadným rozdielom medzi týmito dvoma štýlmi je nesmierna romantika, ktorá tvorí podstatu vintage štýlu. Nejde však o tú dospelácku romantiku, viac nás v tomto smere poteší dievčensko-chlapčenská, infantilná romantika. A čo hipsteri? Tí si hľadajú svoju vintage lásku.

 

Infantilný romantizmus je v tomto článku pojem pre ženskú módu pôsobiacu veľmi dievčensky. Poznáte to: staroružová farba, kvetinové vzory, infantilné potlače či vyšívané obrázky na rôznych druhoch oblečenia. Patria sem aj doplnky, dnes veľmi populárne kvetinové čelenky, s ktorými sa žena cíti ako lesná víla. Tieto vznešené rozprávkové bytosti boli odjakživa chápané ako najkrajšie ženy. Ich pôvab spočíval v prirodzenosti, voľnosti a v spätosti s prírodou. Víly sú v každej rozprávke štíhle, krásne, sporo odeté ženy s dlhými vlasmi a kvetinami v nich. Sú nežné, až priveľmi milé, každému pomáhajú, najmä ak ide o hľadanie lásky – pravej lásky. Možno práve o jednej z nich spieva Vašo Patejdl, keď tvrdí: „Máš detskú tvár a hrozne dobré vlasy“. Víly napriek svojej dievčenskosti pôsobili na chrabrých rozprávkových mužov veľmi žensky, najmä čo sa týka dĺžky ich sukne, výstrihu či priehľadnej látky.

 

Infantilný romantizmus sa určitým spôsobom spája aj s očakávaným charakterom alebo správaním osoby, ktorá takéto veci nosí. Takéto ženy milujú prírodu, voľnosť, romantické filmy, všetko vo vintage štýle, jazdia na retro bicykloch, nosia „pilotky“ či „lenonky“. V rámci svojej slobody si k šatám obúvajú tenisky, k rifliam vysoké topánky. V dnešnom komerčnom svete, kde sa väčšina žien túži podobať tej „alfa“ samici, ktorá má mnoho záujemcov (v konečnom dôsledku každá každej) by sme infantilnú romantičku mohli charakterizovať ako nezávislú feministickú nákupnú maniačku, teda v dnešnej dobe populárny typ ženy. Leto 2015 nám aj bez výskumov dokázalo, že naša planéta je týmto štýlom premnožená. Prečo je tento svet taký rovnaký napriek heslu, ktoré sa ním šíri: „Buď sám sebou, buď jedinečný“? Nevylučujeme však možnosť, že väčšina populácie skutočne má podobný vkus bez ohľadu na to, čo je dnes vo svete prezentované ako najnovší trend.

 

Vintage štýl zasahuje okrem oblečenia a módnych doplnkov omnoho širšiu škálu produktov. Stretávame sa s ním aj v obchodoch s nábytkom. Gauče a kreslá s kvetinovým vzorom, veľké toaletné stolíky so zrkadlom, drevené stoly a stoličky natreté bielou farbou alebo niektorým z pastelových odtieňov. Ide o nábytok, ktorý by si väčšina mužov (aspoň v mojom okolí) nekúpila. V domácnostiach s takýmto vybavením teda začíname rozmýšľať o nástupe matriarchátu. Aby som tento jav vysvetlila v širších súvislostiach, uvediem nasledujúci príklad: Predpokladáme, že v byte vybavenom vintage zariadením, ktorý rozvoniava kávou a levanduľou (v prútenom košíku) býva „lesná víla“ s kvetinami vo vlasoch, oblečená v staroružových šatách, ktoré doladila pohodlnými teniskami. Táto žena si k sebe zavolá svoju najlepšiu kamarátku v tričku s mikimausom, ku ktorému sa v rámci jej štýlu hodia rifle a vysoké topánky. Dve priateľky sa posadia na kvetinový gauč, z ktorého akurát dočiahnu na drevený stolík natretý bielou farbou (len jeden, maximálne dva nátery, nech vidno, že je to drevo), na ktorom je položená tácka s obrázkom levandúľ. Na spomínanej tácke sú dve šálky zo sady babičkinho svadobného porcelánu, lebo ten dnes už nazývame „vintage“. Kamarátky popíjajú svoju obľúbenú kávu, ktorej fotka sa pravidelne objaví na „insta“. Popri čakaní na „lajky“ jedným okom sledujú Nákupné maniačky a tým druhým, pomerne závistlivo, nový kúsok oblečenia svojej kamarátky. Vo svojej nadrozmernej kabelke (pri ktorej si pripadajú malé) majú analógový fotoaparát a pod panelákom by sme našli priviazané ich retro bicykle. Predpokladám, že z tejto situácie vzíde aspoň päť fotiek s nezávislým „popisom FEMINITY“.

 

Slovo „vintage“ sa v našich slovníkoch objavilo len nedávno. Jeho vznik sa spája s vinobraním, označuje totiž staré kvalitné druhy vín. V módnom priemysle pod týmto pojmom myslíme staré kvalitné kúsky s vysokou hodnotou. Naoko nemoderné oblečenie sa označením „vintage“ mení na vyhľadávané, štýlové a „IN“. Niektoré módne blogy tvrdia, že za spustenie hystérie okolo starého oblečenia sa považujú deväťdesiate roky, keď sa celebrity ako Kate Moss, Dita Von Teese alebo Chloe Sevigny začali objavovať v netradičných a originálnych kúskoch. Vypuklo tak tínedžerské nakupovanie v second handoch, kde sa ľudia snažia nájsť rôzne zaujímavé kúsky oblečenia, v ktorých by mohli vyniknúť. Ak vám nakupovanie v takýchto obchodoch nevonia, ďalšou alternatívou je vypratávanie babičkinho šatníka.

 

Či už na víly veríme, alebo nie, každá z nás sa jednou z nich môže stať. Netreba na to ani veľa peňazí, ani veľa času, skrátka, postačia na to študentské podmienky. ;)

 

 

Simona Lazorová

Zdieľaj článok:

Autor článku:

Unipo Press

Komentáre

K tomuto článku neexistujú žiadne komentáre