Za stolom prvý raz

Vraj sa ľudia radi hrajú, bojujú a tvoria. Všetky tieto aspekty človeka v spoločnosti dokážeme nájsť v histórii. Lovili sme predsa mamuty, vyrábali hlinené nádoby už v praveku, prenášali kamienky z jednej strany dosky na druhú a považovali sme to za ohromnú zábavu. Nakoniec sme vymysleli tridsaťdva kariet, čierno-bielu dosku a kocku. To všetko len preto, aby sme sa v situáciách, keď nemáme (či nechceme mať) iné možnosti trávenia voľného času, mohli spoločne hrať. Hranie definuje celú kultúru. Herné princípy podporujú učenie v škole, kariérny rast v práci, ale aj zbieranie bodov v obchodoch. Zo začiatku to boli jednoduché slovné a papierové hry, neskôr kartové hry a šach, až po nové médiá súčasnosti – modernú spoločenskú hru a počítačovú hru.

 

ALEA IACTA EST

„Kocky sú hodené.“ Dnes už legendárny výrok rímskeho cisára Júliusa Caesara. Ktovie, možno práve túto vetu si v roku 2005 povedal Klaus Teuber, nemecký autor dnes už kultovej modernej spoločenskej hry Osadníci z Katanu. Ak áno, je to prototyp irónie. Kocky sa v „osadníkoch“ nepoužívajú takmer vôbec. Lenže ani Július Caesar nemyslel priamo na kocky. Hovoril o vojenskom gambite, metaforicky o úvode boja. Podobný úvod sa podaril aj Teuberovi, hoci to možno ani nebolo jeho zámerom.

 

Práve hrou Osadníci z Katanu sa končí obdobie spoločenských hier a začína obdobie moderných spoločenských hier. Čo to znamená? Začalo sa formovať nové médium. Moderné spoločenské hry vnášajú do „hrania pri stole“ atribúty, ktoré navždy zmenili tento typ zábavy. Najzákladnejším rozdielom oproti predchádzajúcemu obdobiu je potreba pri hraní myslieť, strategicky uvažovať a prispôsobovať svoje ťahy stratégii protihráčov. To v hrách typu Človeče, nehnevaj sa! nebolo potrebné, pretože hranie tejto hry sa dalo prakticky opísať len ako náhodné hádzanie hracou kockou (strategické rozhodnutia sa zmrštili na voľbu, ktorá moja figúrka pôjde tentoraz). Z obyčajného „zabíjania nudy“ sa stala plnohodnotná zábava, ktorá vyžaduje dávku inteligencie aj sústredenia. Spoločenská hra prestáva byť kompletne infantilnou zábavou a svojím širokým žánrovým rozptylom ponúka herné tituly všetkým vekovým kategóriám (napríklad hororové hry alebo náročné strategické hry s hracou dobou začínajúcou na troch hodinách).

Dnes sme blízko vrcholu produkcie moderných spoločenských hier. Denne dizajnéri vytvoria stovky spoločenských hier. Odhodlám sa odvážne tvrdiť, že rovnaký počet sa aj denne na svete zahrá. Produkciu hier veľmi dobre zaznamenáva najväčšia svetová databáza všetkých spoločenských hier www.boardgamegeek.com. Táto stránka sa stala komunitným webom s informáciami o hrách, dizajnéroch, artistoch, no ponúka aj fórum, kde je možné diskutovať s hráčmi (ale aj dizajnérmi) o pravidlách, vylepšeniach či možných rozšíreniach hier. Táto databáza ponúka široký prehľad o moderných typoch spoločenských hier, dokonca vytvára aj štruktúru hier podľa mechaník a žánrov (čítate správne, spoločenské hry majú svoju žánrovú štruktúru).

 

Variabilita hier je iná, ako to bolo pred Teuberom. Je možné nájsť krátke párty hry, ktoré trvajú desať minút, ale aj hry adaptujúce vojenský stret a trvajúce niekoľko hodín (dokonca sa niektoré delia na viac sedení). Už ani počet hráčov nie je limitujúci. Hry pre jedného hráča, hry pre malé, ale aj pre veľké skupiny (napríklad na chate). Žánrová diverzita rozdeľuje spoločenské hry aj podľa veku. Spoločenská hra (podobne ako počítačová hra) nie je v súčasnosti médiom len pre detské publikum, preto je možné v obchodoch nájsť také hry, ktoré svojou témou (horor, násilie), mierou stratégie (deduktívne hry, hry s tajnými úlohami, hry s nutnosťou takticky premýšľať zopár ťahov dopredu) alebo príbehovou komplexnosťou (viac textu, nutnosť tvoriť príbeh) hľadajú hráčov medzi staršími. Samozrejme, to nestavia do úzadia hry pre deti a mládež, ktorých je neúrekom.

 

Spoločenská hra postupne preberá dominantné postavenie voľnočasovej aktivity. Ponúka zábavu v skupine mimo virtuálneho priestoru s prepracovaným dizajnom a veľkou dávkou zábavy. Iste, okolie Slovenska je otvorenejšie. Hráva sa tam v puboch, vznikajú herne, konajú sa festivaly a obchody sú v každom väčšom meste. Slovensko si svoju pozíciu vo svete spoločenských hier ešte len buduje, no je na dobrej ceste. Veľkú prácu tu odvádza Peter ČernákiHRYska (www.ihrysko.sk), ktorý nielen hry predáva, ale o nich aj buduje povedomie, a tak vytvára komunitu hráčov. Pripravuje každoročne rôzne akcie, ako je HRAtislava, stánky s hrami na festivale Pohoda alebo rôzne turnaje medzinárodného charakteru (áno, mnohé spoločenské hry majú aj medzinárodné turnaje).

 

AJ UNIPO PRESS SA HRÁ

Toto je pilotný diel nového seriálu Za stolom časopisu Unipo Press, kde sa pravidelne budú objavovať recenzie na spoločenské hry, unboxingy a novinky zo sveta hrania. Postupne predstavíme rôzne žánre a typy spoločenských hier a zhodnotíme ich vizuálnu stránku, herné možnosti, kvalitu komponentov, zrozumiteľnosť pravidiel a iné. Začať rovno recenziou by bolo náročné, preto úvod, ktorý vysvetľuje sčasti, ako dnes spoločenská hra vyzerá.

Nezačneme spomínanými Osadníkmi z Katanu, ale ani žiadnou „peckou“ z dielne asi najznámejšieho svetového vydavateľstva spoločenských hier Fantasy Flight Games (FFG). Pozrieme sa na rodinnú hru, ktorá si získala priaznivcov po celom svete a doteraz sa jej predalo niekoľko miliónov kusov v mnohých jazykových mutáciách. Nabudúce teda druhý diel seriálu s názvom Za stolom s Carcassonne.

 

                                                                                                                      Pavol Kušnír

Zdieľaj článok:

Autor článku:

Unipo Press

Komentáre

K tomuto článku neexistujú žiadne komentáre