Neformálne vzdelávanie budúcnosti

Študenti a pedagógovia zo Slovenska a zahraničia mali v termíne od 14. do 19. marca 2016 jedinečnú možnosť zapojiť sa v priestoroch Prešovskej univerzity do šesť dní trvajúcej aktivity projektu s názvom Make a Change, ktorá sa venovala problematike zefektívnenia spolupráce učiteľa so študentom. Čo je cieľom tohto projektu, aké možnosti ponúka a pre koho je určený?

 

Pripravujete sa na povolanie pedagóga alebo ním už ste? Hľadáte spôsob, ako správne komunikovať so študentmi, ako ich efektívne motivovať a čo najviac im uľahčiť proces vzdelávania? Ak áno, tak ste to práve vy, komu je určený projekt prešovskej neziskovej organizácie SAPS, n. o., ktorá sa vo svojich aktivitách zameriava na neformálne vzdelávanie. Princíp tohto školenia nám priblížila Katarína Šandorová, koordinátorka projektu Make a Change 2016: „Ide o šesťdňovú formu tréningu, pozostávajúcu z prednášok a workshopov, ktoré sú zamerané na rôzne oblasti, napr. na motiváciu, koučing či psychológiu, pričom úlohou každej časti je vytvoriť v praxi využiteľný nástroj." Projekt je určený pre ľudí, ktorí sa učia byť učiteľmi, teda pre študentov učiteľského smeru, ale aj pre samotných učiteľov. Podľa slov koordinátorky je to tiež dobrá možnosť stretnúť ľudí z praxe, vyskúšať si konfrontáciu v angličtine a porovnať zahraničný systém školstva so slovenským. „Projekt Make a Change reaguje na potrebu zefektívnenia komunikácie medzi učiteľom a študentom jazykovej školy, hľadanie takých spôsobov práce a takých nástrojov, ktoré zabezpečia reálne získanie vedomostí. 6-dňová aktivita má za cieľ práve vytvorenie nástrojov potrebných na identifikáciu motivácie študenta a metód, ktoré zabezpečia efektívne učenie a učenie sa, objasňuje Šandorová.

 

Program celej projektovej aktivity počas týždňa pozostával z tréningov a workshopov.

Výsledkom workshopov bolo vytvorenie dvoch nástrojov – dotazníka (mal by slúžiť učiteľom pri identifikácii motivácie u študentov) a manuálu, ktorý by mal byť nástrojom na identifikáciu memo-typu študenta (spôsobu, akým prebieha kódovanie získaných informácií – zjednodušene, na aké podnety reaguje žiak najlepšie a zapamätá si ich najrýchlejšie). Medzi lektormi z rôznych krajín sa predstavila aj poľská trénerka učiteľov a lektorka cudzích jazykov Dorota Holownia-Dudek, ktorá hodnotí tento projekt ako dobrú myšlienku motivácie žiakov a učiteľov, pričom dodáva: „Študenti sú nevyhnutným elementom celého školstva a mal by im byť venovaný dostatočný priestor.“ Zároveň odpovedala na otázku, ako motivovať študenta k spolupráci: „Myslím, že problém motivácie študentov tkvie často v nedostatočnej motivácii vyučujúcich, a preto nemožno žiadať od študenta, aby sa pre niečo ‚zapálil‛, keď samotný vyučujúci preto ‚nehorí‛. Ak chceme, aby sa diali nejaké zmeny, mali by sme začať najprv pohľadom do zrkadla. My nechceme učiteľov učiť, my chceme, aby sa s nami podelili o svoje skúsenosti, metódy, aby zistili, čo robia dobre a čo by mohli robiť lepšie. Snažíme sa byť partnermi, ktorí sa navzájom počúvajú a dopĺňajú, nie expertmi, ktorí mentorsky učia, ako treba učiť.“

 

Napokon organizátorka vyslovila povzbudenie aj smerom k nám, študentom: „Príďte a podeľte sa o svoje potreby a postrehy. Náš projekt i naďalej trvá a budeme veľmi radi, ak sa do neho zapoja študenti aj pedagógovia a keď od nich dostaneme spätnú väzbu.“

Ak máte záujem o viac informácií, stačí, ak pošlete e-mail na adresu: katka@saps-no.sk alebo navštívite stránku.

 

Simona Antolová

Zdieľaj článok:

Autor článku:

Unipo Press

Komentáre

K tomuto článku neexistujú žiadne komentáre